Tisdag!

Idag blev jag kallad till intervju!! :) går väääldigt ofta på jobbintervjuer, men detta är för det jobb jag ALLRA helst vill ha!! O.O så hoppas verkligen det går bra!! :) på torsdag är det.

Dagens middag passar utmärkt som vardagsmat, billigt kan det också bli om man har både mjölk, ägg, mjöl mm.
Ugnsomelett med kantarellstuvning blev det.
Hittade receptet på ICAs hemsida. Blev riktigt gott. Dock blev stuvningen lite väl klistrig, hade inte maizena hemma så jag testade med potatismjöl, visste inte om det hade samma effekt men det hade det tydligen, tog nog lite väl mycket. haha.

 kantarellstuvningen syns inte så bra..

Omelett med svampstuvning
4-6 portioner.

Ingredienser:
1½ msk vetemjöl
5 dl mjölk
4 ägg
2 krm salt
2 krm vitpeppar

STUVNING:
1 l kantareller (jag hade bara 300g, men är man 6 pers kanske det är bra med 1l)
smör till stekning
1 tsk salt
1-2 krm svartpeppar
3 dl vispgrädde eller mellangrädde
maizena (majsstärkelse)
(hade även i lite dijonsenap,smaksak)

1. sätt ugnen på 200 grader.
2. Vispa mjölet med lite av mjölken till en slät redning. Blanda med resten av mjölken och koka upp under omrörning. Låt svalna.
3. Vispa sönder äggen och tillsätt mjölken, salt och vitpeppar. Häll smeten i en smord form och grädda mitt i ugnen i ca 25 min.
4. Ansa svampen och ev skär den i mindre bitar. Smörstek svamp tills den är helt genomstekt (och vattnet har absorberats). Salta och svartpeppra.
5. Späd med grädde och red med maizena till önskad konsistens.
6. Fördela stuvningen över omeletten. Garnera med persilja eller annat grönt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0