Söndag

Idag har varit en sjukt trist dag! Vakna kl 9... efter frukosten säcka jag ihop i sängen och hade inte lust att göra något, kände mig deprimerad och trött på livet.
Men sen tog jag mig i "kragen" och hoppa upp och gjorde iordning mig och iväg mot solna.
Åt lunch på donken sen upp till gina tricot där jag hitta en rätt så fin lång kofta med dragkedja för 200 kr. Köpte den i mörkgrått, fick lite ångest över köpet så kanske lämnar tillbaka den. -_-
Efter det fika jag på EH ihopp om att hon jag pratat med var där, men det var hon inte. :( Så jag har inte fått pratat med någon! >_<
Handlade sedan mat och åkte hem och baka! Kokostoppar med lime i och vitchoklad topping! :P haha.
Efter det börja jag med middagen som blev "indiska köttbullar" använde kycklingfärs.

 

Recept på kokostopparna:

Ingredienser

50 g smör
2 st ägg
1 dl strösocker
5.5 dl kokosflingor
1 st lime, rivet skal


Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader, varmluft.

2. Smält smöret och rör samman med övriga ingredienser.

3. Låt smeten svälla, i 10 minuter.

4. Klicka ut smeten och forma till toppar på en plåt med bakplåtspapper.

5. Grädda tills gyllene, i cirka 15 minuter.

6. Toppa med valfri smält choklad om du vill.

 

Indiska Köttbullar recept:


Ingredienser
4 port

400 g köttfärs (eller kycklingfärs)
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk malen spiskummin
1 pressad vitlöksklyfta
1 dl crème fraiche
färsk koriander eller persilja

Sås:
1 gul lök
smör
1 burk krossade tomater, ca 400 g
1 köttbuljongtärning
2 tsk chipotlepasta (sambal oelek är lättast att få tag i)
1 dl crème fraiche

Gör såhär:
Börja med såsen. Skala och hacka löken. Fräs den i smör i en kastrull. Tillsätt övriga ingredienser och låt såsen koka ca 5 min. Blanda köttfärs, salt, peppar, spiskummin, vitlök och crème fraiche. Rör till en jämn smet. Forma färsen till ovala bullar. Stek dem runt om i smör i en stekpanna ca 8 min. Lägg ner dem i såsen och strö över koriander. Servera med kokt ris, bönor och frästa grönsaker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0